Webinar: Specific Learning Differences and Neurodiversity

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[per l’italiano vedi sotto] Don’t miss our expert presentation focused on children in Secondary on Wednesday, 1st December, from 8:30pm-10:00pm given by the Wolpe Institute!  Sign up in Classlist, or join the meeting directly here: https://us02web.zoom.us/j/89143704568?pwd=Zk9lc0VZUHpjdUdYWS80ZkNlSE95dz09

WeCare in collaboration with Wolpe Institute has organised a series of FREE awareness-raising webinars on specific learning disorders, addressed to all interested parents and caregivers in our community.

School can be a real challenge for students with learning differences, but with greater understanding we can support these children to reach their full potential. Dr Elena Luisetti and Dr Eugenio José Stigol have created a presentation for the European School of Varese to support anyone working with Secondary children with learning differences.

At the end of the presentation there will be the chance to put your questions directly to the experts. If you already know what you wish to ask, we kindly ask you to post topic-related issues or questions in the Comments sections of the events before the presentation, and the speakers will arrange to address them during the talk.

Program:

Secondary School – DSA in adolescence: characterizations and best practices.

  • Longitudinal evolution of DSAs
  • Implication/complication of the normal adolescent condition.
  • Experiential activity:
    • Working memory and overload
    • Speed of information processing and retrieval
  • Protective factors in ASD: self-efficacy and compensatory tools
  • Bilingualism and intellectual profile: challenges and opportunities
  • Questions & Answers

This talk will be in Italian. Participants will also receive a workbook with exercises and supporting material.

Last Wednesday we enjoyed an excellent presentation on specific learning disorders in Nursery and Primary school level by Dr Elena Luisetti and Dr Eugenio José Stigol, cognitive and behavioural psychologists and psychotherapists, and specialists in learning disorders, from the Institute Wolpe.

They spoke warmly and engagingly on the topic, leading participants through examples and exercises to a heightened awareness of how it feels to be a schoolchild with a brain which works differently. We got to discuss how we can better parent and support these children.

The Parents Association also invites you to join our newly created open group Dyslexia & Co. on ClassList – a dedicated space for parents concerned, to share experiences, discuss issues and help each other.

With all good wishes on behalf of AGSEV WeCare!

WeCare is the working group dedicated to pupil well-being, mental health and learning support, that exists within the Parents Association, AGSEV. We are here to support parents facing challenges which arise from their children’s learning differences and neurodiversity.

Webinar sulle differenze specifiche di apprendimento e la neurodiversità

Non mancare alla nostra presentazione di esperti incentrata sui bambini della Secondaria mercoledì 1 dicembre, dalle 20:30 alle 22:00, tenuta dal Wolpe Institute! Iscrivetevi in Classlist, o entrate nella riunione qua: https://us02web.zoom.us/j/89143704568?pwd=Zk9lc0VZUHpjdUdYWS80ZkNlSE95dz09

WeCare in collaborazione con il Wolpe Institute ha organizzato una serie di webinar GRATUITI di sensibilizzazione sui disturbi specifici dell’apprendimento, rivolti a tutti i genitori e gli assistenti interessati della nostra comunità.

La scuola può essere una vera sfida per gli studenti con differenze di apprendimento, ma con una maggiore comprensione possiamo sostenere questi bambini per raggiungere il loro pieno potenziale. La dott.ssa Elena Luisetti e il dott. Eugenio José Stigol hanno creato una presentazione per la Scuola Europea di Varese per sostenere chiunque lavori con bambini della secondaria con differenze di apprendimento.

Alla fine della presentazione ci sarà la possibilità di porre le vostre domande direttamente agli esperti. Se sapete già cosa volete chiedere, vi chiediamo gentilmente di postare questioni o domande relative all’argomento nelle sezioni Commenti degli eventi prima della presentazione, e i relatori si organizzeranno per affrontarle durante la conferenza.

Il programma:

Scuola Secondaria – DSA in adolescenza: caratterizzazioni e buone prassi

  • Evoluzione longitudinale dei DSA
  • Implicazione/complicazione della normale condizione adolescenziale
  • Attività esperienziale:
    • Memoria di lavoro e sovraccarico
    • Velocità di elaborazione e recupero delle informazioni
  • Fattori protettivi nel DSA: autoefficacia e strumenti compensativi
  • Bilinguismo e profilo intellettivo: sfide e opportunità
  • Domande & Risposte

Questa conferenza sarà in italiano. I partecipanti riceveranno anche un libro di lavoro con esercizi e materiale di supporto.

Mercoledì scorso abbiamo goduto di un’eccellente presentazione sui disturbi specifici dell’apprendimento a livello di scuola materna e primaria da parte della dottoressa Elena Luisetti e del dottor Eugenio José Stigol, psicologi e psicoterapeuti cognitivi e comportamentali, e specialisti in disturbi dell’apprendimento, dell’Istituto Wolpe.

Hanno parlato in modo caloroso e coinvolgente sull’argomento, portando i partecipanti attraverso esempi ed esercizi ad una maggiore consapevolezza di come ci si sente ad essere uno scolaro con un cervello che funziona in modo diverso. Abbiamo avuto modo di discutere su come possiamo essere migliori genitori e sostenere questi bambini.

L’Associazione Genitori vi invita anche ad unirvi al nostro nuovo gruppo aperto Dislessia & Co. su ClassList – uno spazio dedicato ai genitori interessati, per condividere esperienze, discutere problemi e aiutarsi a vicenda.

Con tutti gli auguri a nome di AGSEV WeCare!

WeCare è il gruppo di lavoro dedicato al benessere degli alunni, alla salute mentale e al supporto all’apprendimento, che esiste all’interno dell’Associazione dei genitori, AGSEV. Siamo qui per sostenere i genitori che affrontano le sfide che derivano dalle differenze di apprendimento e dalla neurodiversità dei loro figli.